Tip! Zonnen mag.

In de vakbladen is steeds meer aandacht voor de positieve effecten van zonlicht. De belangrijkste wijziging in zonbescherming: ga iedere dag een kwartiertje naar buiten zonder zonnebrandcrème om voldoende Vitamine D aan te maken in het lichaam.

Huidarts Van der Rhee is één van de eersten die waarschuwde voor de gevaren van de zon. Nu is hij één van de eersten die, op basis van wetenschappelijk onderzoek, adviseert om van de zon te genieten.

 

Samengevat is de boodschap:

  • Zonnen mag, verbranden niet.
  • Zon met mate: geniet van de zon maar overdrijf niet.
Voor de meeste mensen geldt:
  • Geniet van de zon, maar zorg dat je niet verbrandt.
  • Probeer dagelijks in de zon te zijn en laat de huid voorzichtig wennen.
  • Ga regelmatig een kwartier naar buiten zonder zonnebrandcrème.
  • Ga uit de zon als het onaangenaam voelt, vaak is dat een goede graadmeter.
  • Zorg voor zonbescherming die past bij je huidtype: zonnecréme, zonnebril, beschermende kleding, pet of hoed.
  • Hanteer tijdens vakantie het lokale ritme, zoals: ga niet zonnen tijdens een siësta.
Uit onderzoek blijkt dat de zon naar alle waarschijnlijkheid een positief effect heeft op:
  • Humeur en beschermt tegen depressie.
  • Huidafwijkingen en huidziekten, zoals eczeem en psoriasis.
  • Preventie tegen kanker en stofwisselingsziektes.
  • Gezonde botten en spieren.

Een veel gehanteerd gezondheidsadvies is minimaal een half uur per dag buiten zijn en bewegen. Dat kunnen eenvoudige dagelijkse momenten zijn, zoals lopen of fietsen naar het werk, naar de winkel, naar school etc. Dat is tevens een prima methode om de natuurlijke beschermingskracht van de huid te vergroten.

 

SPF

SPF staat voor Sun Protection Factor. De ingrediënten die de huid beschermen tegen UV stralen zijn vaak belastend voor de huid. Gebruik daarom een zonnecrème met een passende, niet te hoge factor en breng deze regelmatig (iedere 2 uur) aan.

  • Marieke Schutte, auteur van Lexion van Cosmetische Ingrediënten, geeft in het Vakblad Schoonheidsspecialist (2015/nr. 9), onderstaand SPF overzicht met conclusie.
SPFVermindering UV-straling
Factor 1090% vermindering UV-straling
Factor 1292 % vermindering UV-straling
Factor 2095% vermindering UV-straling
Factor 3097% vermindering UV-straling
Factor 5098% vermindering UV-straling

“Conclusie: met beschermingsfactoren tussen factor 10 en factor 20 is de huid al zeer goed beschermd. Hogere factoren geven zo goed als geen extra bescherming meer, maar zijn wel duurder in aanschaf en bevatten hogere concentraties allergiserende UV-filters. Deze filters kunnen huidallergie veroorzaken en zijn slecht- of niet afbreekbaar. Regelmatig insmeren met een lage factor is veel beter dan éénmalig insmeren met een hoge factor.”

 

Minerale of chemische UV-filters

Natuurlijke zonbescherming werkt met een minerale UV-filter. Het voordeel van een minerale filter ten opzichte van een chemische filter is dat ze direct werken en meestal zijn ze beter te verdragen door kinderen en mensen met een gevoelige huid. Een ander voordeel is dat minerale filters de UV straling terugkaatsen, waardoor er geen warmte reactie van de chemische UV filter in de huid is. Een nadeel van minerale filters is, dat ze soms wit zijn. De Gekleurde Zonnebrandcrème Gezicht van Dr. Hauschka Cosmetica biedt een optimale oplossing met natuurlijke zonbescherming en een milde ‘bronzing look’.

 

Huidverzorging en zonnecrème

Wat moet je eerst aanbrengen, dagcrème of zonnecrème?

Reinig, versterk en verzorg je huid eerst voordat je zonbescherming aanbrengt. Dus beginnen met dagcrème, make-up en lichaamsverzorging zoals een bodymilk en daarna zonnecrème aanbrengen. Je kunt ook wachten met de zonnecrème totdat je naar buiten gaat. Tevens herhaal je zonbeschermingscrème als je veel in de zon bent.

‘s Avonds reinig je de huid met Reinigingsmelk en Reinigingscrème en versterk je de huid met Gezichtslotion (Speciaal) en het Nacht Serum of Regeneratie Serum. Na een dag met veel zon, kun je de huid helpen haar vochthuishouding te herstellen door als nachtverzorging één of twee ampullen van de Conditioner Gevoelige Huid aan te brengen in plaats van de lotion.

Na een dag met veel zonbeschermingscrème is het aan te raden om vroeg in de avond met (lauw) warm water en douchecrème te douchen, zodat de poriën zich openen en afvalstoffen loslaten. Vervolgens kun je de huid voeden en verkoelen met After Sun van Dr. Hauscbka Cosmetica. De After Sun kun je gebruiken voor lichaam en gezicht. Wil je het gezicht extra verzorgen? Je kunt ook kiezen voor het Vitaliserend Masker als after sun voor het gezicht.

 

Advies

Liever persoonlijk advies voor zonbescherming met Dr. Hauschka producten? Plan een adviesgesprek bij mij in de salon. Hier kun je ook de voor jou meest geschikte producten aanschaffen.

 

Bronnen:
  • Zonnen mag, een nieuwe visie op zon en gezondheid van Han van der Rhee. ISBN 9789046808124
  • Vakblad Schoonheidsspecialist nummer 6 en nummer 7 van 2013.
  • Vakblad Schoonheidsspecialist nummer 5 2014 ‘Zonlicht doet leven’.
  • Vakblad Schoonheidsspecialist nummer 9 2015 (Over)gevoelig voor licht, Marieke Schutte.
  • Vakblad De Beauty Professional Editie 4 2021 ‘Sunshine’.