Tip! Zonnen mag!

In de vakbladen is steeds meer aandacht voor de positieve effecten van zonlicht. De belangrijkste wijziging in zonbescherming: ga iedere dag een kwartiertje naar buiten zonder zonnebrandcrème! Het liefst tussen 12.00 uur en 15.00 uur om voldoende Vitamine D aan te maken in het lichaam.

Huidarts Van der Rhee is één van de eersten die waarschuwde voor de gevaren van de zon. Nu is hij één van de eersten die, op basis van wetenschappelijk onderzoek, adviseert om van de zon te genieten.

Samengevat is de boodschap:

  • Zonnen mag, verbranden mag niet.
  • Zon met mate: geniet van de zon maar overdrijf niet.

Voor de meeste mensen geldt:

  • Geniet van de zon, maar zorg dat je niet verbrandt.
  • Probeer dagelijks in de zon te zijn en laat de huid voorzichtig wennen.
  • Ga tussen 12.00 uur en 15.00 uur een kwartier naar buiten zonder zonnebrandcrème.
  • Ga uit de zon als het onaangenaam voelt, vaak is dat een goede graadmeter.
  • Zorg voor zonbescherming die past bij je huidtype: zonnecréme, zonnebril, beschermende kleding, pet of hoed.
  • Hanteer tijdens vakantie het lokale ritme, zoals: ga niet zonnen tijdens een siësta.

Uit onderzoek blijkt dat de zon naar alle waarschijnlijkheid een positief effect heeft op:

  • Humeur en beschermt tegen depressie.
  • Huidafwijkingen en huidziekten, zoals eczeem en psoriasis.
  • Preventie tegen kanker en stofwisselingsziektes.
  • Gezonde botten en spieren.

Een veel gehanteerd gezondheidsadvies is minimaal een half uur per dag buiten zijn en bewegen. Dat kunnen eenvoudige dagelijkse momenten zijn, zoals lopen of fietsen naar het werk, naar de winkel, naar school etc. Dat is tevens een prima methode om de natuurlijke beschermingskracht van de huid te vergroten.

SPF

SPF staat voor Sun Protection Factor. De ingrediënten die de huid beschermen tegen UV stralen zijn vaak belastend voor de huid. Gebruik daarom alleen zonnecrème als je regelmatig buiten bent en kies liever voor een lage factor die je regelmatig (iedere 2 uur) aanbrengt.

  • Marieke Schutte, auteur van Lexion van Cosmetische Ingrediënten, geeft in het Vakblad Schoonheidsspecialist (2015/nr. 9), onderstaand SPF overzicht met conclusie.
SPF Vermindering UV-straling
Factor 10 90% vermindering UV-straling
Factor 12 92 % vermindering UV-straling
Factor 20 95% vermindering UV-straling
Factor 30 97% vermindering UV-straling
Factor 50 98% vermindering UV-straling

“Conclusie: met beschermingsfactoren tussen factor 10 en factor 20 is de huid al zeer goed beschermd. Hogere factoren geven zo goed als geen extra bescherming meer, maar zijn wel duurder in aanschaf en bevatten hogere concentraties allergiserende UF-filters. Deze filters kunnen huidallergie veroorzaken en zijn slecht- of niet afbreekbaar. Regelmatig insmeren met een lage factor is veel beter dan éénmalig insmeren met een hoge factor.”

Advies

Liever persoonlijk advies voor zonbescherming met Dr. Hauschka producten? Plan een adviesgesprek bij mij in de salon. Hier kun je ook de voor jou meest geschikte producten aanschaffen.

Bronnen:
  • Zonnen mag, een nieuwe visie op zon en gezondheid van Han van der Rhee. ISBN 9789046808124
  • Vakblad Schoonheidsspecialist nummer 6 en nummer 7 van 2013.
  • Vakblad Schoonheidsspecialist nummer 5 2014 ‘Zonlicht doet leven’.
  • Vakblad Schoonheidsspecialist nummer 9 2015 (Over)gevoelig voor licht, Marieke Schutte.